SZD-9 Bocian   x 3  (SP-3043, SP-2591, SP-2589)

Dane podstawowe

Dane podstawowe
Producent Szybowcowy Zakład Doświadczalny w Bielsku-Białej
Konstrukcja  Średniopłat konstrukcji drewnianej
Załoga  2 osoby
Wymiary
Rozpiętość 17,8  – 18,1 m
Wydłużenie 16,2
Długość 8,21 m
Wysokość 1,70  – 1,80 m
Powierzchnia nośna 20 m²
Profil skrzydła NACA43018 na NACA43012A
Masa
Własna 326 – 345 kg
Startowa 500 – 540 kg
Osiągi
Prędkość minimalna 60 km/h
Prędkość dopuszczalna 180 km/h
Prędkość min. opadania 0,83 m/s
Doskonałość maks. 26 (v=80 km/h)
Współczynnik obciążenia konstrukcji +6, -3

SZD-38 Jantar 1

Dane podstawowe

Dane podstawowe
Producent Szybowcowy Zakład Doświadczalny w Bielsku-Białej
Konstrukcja  konstrukcja laminatowa
Załoga  1 osoba
Wymiary
Rozpiętość 19 m
Wydłużenie 27
Długość 7,11 m
Wysokość 1,61 m
Powierzchnia nośna 13,38 m²
Profil skrzydła Fx-67 K-170 > Fx-67 K-150
Masa
Własna 295 kg
Startowa 515 kg
Osiągi
Prędkość minimalna 65 km/h
Prędkość dopuszczalna 245 km/h
Prędkość min. opadania 0,5 m/s
Doskonałość maks. 47 (v=95 km/h)
Współczynnik obciążenia konstrukcji 5,3, -2,65

SZD-12 Mucha 100 SP-2019

Dane podstawowe

Dane podstawowe
Producent SZD Krosno
Konstrukcja  Drewniana
Załoga  1 osoba
Wymiary
Rozpiętość 15 m
Wydłużenie 15
Długość 7 m
Wysokość 1,60 m
Powierzchnia nośna 15 m²
Profil skrzydła NACA 43012
Masa
Własna 195 kg
Startowa 290 kg
Osiągi
Prędkość minimalna 55 km/h
Prędkość dopuszczalna 220 km/h
Prędkość min. opadania 0,76 m/s
Doskonałość maks. 24 (v=70 km/h)
Współczynnik obciążenia konstrukcji +5,25, -2,62

L-13 Blanik SP-3815 (Chwilowo uziemiony)

Dane podstawowe

Dane podstawowe
Producent Let Kunovice (Czechy)
Konstrukcja  Półskorupowa metalowa
Załoga  2 osoby
Wymiary
Rozpiętość 16,20 m
Wydłużenie 13,7
Długość 8,4 m
Wysokość 1,50 m
Powierzchnia nośna 19,15 m²
Profil skrzydła NACA 652A 615 na NACA 652A 612
Masa
Własna 292 kg
Startowa 500 kg
Osiągi
Prędkość minimalna 62km/h
Prędkość dopuszczalna 240 km/h
Prędkość min. opadania 0,84 m/s
Doskonałość maks. 28,2 (v=93 km/h)
Współczynnik obciążenia konstrukcji +5, -2,5

JAK 12M SP-KRD

Dane podstawowe

Dane podstawowe
Producent Jakowlew
Konstrukcja  metalowa
Załoga  4 osoby
Wymiary
Rozpiętość 12,6 m
Wydłużenie 13,7
Długość 9 m
Wysokość 3,12 m
Powierzchnia nośna 23,8 m²
Masa
Własna 1026 kg
Startowa 1045  kg
Osiągi
Prędkość przelotowa 160 km/h
Prędkość dopuszczalna 182 km/h
Prędkość wznoszenia 4,1 m/s
Zasięg 765 km
Pułap 4160 m

GAZ 69

Dane podstawowe

Okres produkcji 1952-1972
Miejsce produkcji  ZSRR, Niżny Nowogród
 ZSRR, Uljanowsk
Dane techniczne
Segment samochód terenowy
Typy nadwozia otwarte
Silniki 2120 cm³ R4 M-20 55 KM
Skrzynia biegów 3-biegowa manualna
Rodzaj napędu silnik z przodu, dołączany napęd na 4 koła, reduktor
Długość 3850 mm
Szerokość 1750 mm
Wysokość 2030 mm
Rozstaw osi 2300 mm
Masa własna 1525 kg
Liczba miejsc 8
Dane dodatkowe
Pokrewne ARO IMS, UAZ-69
Konkurencja Land Rover Series I/II

WYCIĄGARKA SZYBOWCOWA WS-01-JK

Dane podstawowe

Wyciągarka szybowcowa WS-01-JK przeznaczona jest do startowania szybowców. Start odbywa się przy pomocy linki stalowej nawijanej na bęben. Można na niej holować szybowce szkolne i wyczynowe o maksymalnej masie startowej 850 kG. Wyciągarka posiada dwa bębny holujące. Prędkość holowania wynosi od 120 do 200 km/h w zależności od wersji. Wyposażona jest też w nożyce do awaryjnego odcinania liny i sprzęgło hydrokinetyczne umożliwiające łagodne starty. Jest maszyną samojezdną z zamkniętą kabiną dla operatora. Posiada napęd na cztery koła. Napędzana jest silnikiem wysokoprężnym z doładowaniem o mocy 243 kM.

Długość całkowita 4,60 m
Wysokość całkowita 3,20 m
Szerokość całkowita 2,20 m
Rozstaw kół 1,86 m
Rozstaw osi 2,83 m
Prześwit 0,285 m
Promień skrętu kół tylnych 15 m
Prędkość jazdy 20 km/h / 1200obr/min.
Masa całkowita 6500 kG
Kabina oszklona dwudrzwiowa
Liczba miejsc 2
Silnik SW 680/59/16
Moc silnika 243 kM
Ogumienie terenowo-szosowe 1200-18”
Bęben holowniczy 2 szt.
Długość liny holowniczej do 2500 m
Średnica liny holowniczej 4,2 – 4,5 mm

WYCIĄGARKA SZYBOWCOWA WS-02-JK

Dane podstawowe

Wyciągarka szybowcowa WS02JK przeznaczona jest do wykonywania startów szybowców, szybowców szkoleniowych i wyczynowych. Zbudowana jest na trwałych sprawdzonych podzespołach samochodowych, które gwarantują długoletnią eksploatację, poprzez zastosowanie wąskiego bębna liny, który pozwala na wydłużony czas eksploatacji liny holowniczej, wyeliminowanie ciągle zużywających się układaczy liny, zmniejsza także koszty eksploatacji. Wyciągarka jest maszyną samojezdną, posiada napęd na cztery koła co pozwala ustawić ja w trudnych warunkach terenowych oraz wykorzystać każdy metr lotniska na wydłużenie startu. Po lotnisku jest możliwe holowanie szybowców i ściągarek na miejsce startów. Zastosowanie dwóch bębnów pozwala na zmniejszenie kosztów rozciągania liny i zwiększenie częstotliwości startów. Przestrzeganie niniejszej instrukcji pozwoli na prawidłową obsługę, która uchroni podzespoły wyciągarki przed awarią a prawidłowe i we właściwy sposób prowadzone przeglądy oraz obsługa techniczna wraz z prawidłową eksploatacją zmniejszą częstotliwość napraw i przedłużą okres użytkowania wyciągarki.
Wyciągarka szybowcowa WS 02 JK jest wyciągarką dwubębnową napędzana silnikiem spalinowym o mocy 250 KM poprzez zmiennik momentu i skrzynię rozdzielczą. Sterowanie odbywa się z kabiny operatora poprzez układy mechaniczne cięgna i dźwignię oraz elektryczne przekaźniki, jest maszyną samojezdną, napędzaną na cztery koła posiada dwa biegi (przód i tył) rozwija szybkość do 20 km/h.

PODWOZIE składa się z ramy, do której przymocowane są główne zespoły wyciągarki oraz zespoły jezdne i nadwozia.

NADWOZIE obejmuje obudowę silnika, obudowę zespołu wyciągowego, zbiorniki paliwa i oleju hydraulicznego i powietrza oraz kabinę. Kabina jest dwumiejscowa, wyciszona, charakteryzuje się wysokim komfortem pracy operatora. Szyba przednia i górna jest wykonana warstwowo co zabezpiecza operatora przed spadającą liną.

ZESPÓŁ NAPĘDOWY obejmuje wysokoprężny silnik spalinowy z turbodoładowaniem zblokowany ze zmiennikiem momentu wraz z zabudowanymi pompami hydraulicznymi i przegubowym wałem napędowym napędzającym skrzynię rozdzielczą z której napęd jest rozdzielany na koła jezdne i zespół wyciągowy .Silnik spalinowy wykorzystywany jest równolegle do napędzania układu jezdnego i zespołu wyciągowego.

ZESPÓŁ JEZDNY : obejmuje osie napędowe, przednia jest sterowana za pomocą układu hydraulicznego, promień skrętu 15 m.

ZESPÓŁ STEROWANIA : zastosowano kilka systemów układu :
a) mechaniczny – obejmują układ dźwigni i cięgien sterujących silnikiem spalinowym, zmiana biegów. Dźwignie tych układów znajdują się w kabinie operatora ,
b) elektropneumatyczny – steruje włączaniem bębnów holowniczych i obcinaczami lin
c) układ hydrauliczno-pneumatyczny: steruje hamulcem pomocniczym i zasadniczym układu jezdnego.

ZESPÓŁ WYCIĄGOWY pełni podstawową funkcję w wyciągarce. Składa się z głównej przekładni kątowej wyposażonej w rozdzielacz napędu umożliwiający przeniesienie mocy tylko na jeden wybrany bęben startowy. Do układu zalicza się zespół rolek naprowadzających linę na bęben oraz nożyce awaryjnego cięcia lin